رای دادگاه درباره ادعای اعسار با وجود عدم حضور شهود در دادگاه (دادنامه شماره 9409970221600563)
رأی/نظر مصوب 1394/05/21
چکیده دادنامه و رای دادگاه درباره ادعای اعسار با وجود عدم حضور شهود در دادگاه: در صورت عدم حضور شهود در دادگاه، دعوای اعسار رد می گردد؛ زیرا نمی توان به صرف استشهادیه، اظهارات مدعی اعسار را صحیح و مقرون به ادله اثباتی تلقی کرد.
رأی دادگاه بدوی
در خصوص دعوی آقای ح. ب. به طرفیت آقای الف. الف. به خواسته اعسار از پرداخت هزینه دادرسی در خصوص مطالبه وجه به مبلغ 000 / 000 / 600 / 1 ریال نظر به اینکه خواهان بیان کرده کشاورزی میکردم و کارگر هستم مال و اموالی ندارم توانایی پرداخت هزینه دادرسی ندارم خوانده با وصف ابلاغ حضور پیدا نکرده دفاعی بعمل نیاورده است بنا به مراتب ذکر شده و با توجه به مفاد استشهادیه تهیه شده دعوی خواهان ثابت تشخیص به استناد بند یک از ماده 513 قانون آئین دادرس مدنی حکم به اعسار موقت خواهان از پرداخت هزینه دادرسی صادر میشود رای صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران است.
رئیس شعبه 120 دادگاه حقوقی تهران - عنایتی
رأی دادگاه تجدیدنظر استان
در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای الف. الف. به طرفیت آقای ح. ب.ر. از دادنامه شماره 185-940 مورخ 1394/2/29 صادره از شعبه 120 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن حکم به اعسار موقت تجدیدنظرخوانده از پرداخت هزینه دادرسی صادر گردیده است با بررسی محتویات پرونده و اسناد و مدارک و مستندات طرفین ، ملاحظه می شود ادعای خواهان اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مستند به استشهادیه ای است که به امضاء چهار نفر رسیده است و به موجب دستور دادگاه به شرح صفحه 8 پرونده و اخطاریه به شرح 11 پرونده به خواهان ابلاغ شده است شهود خود را در دادگاه حاضرنماید مع الوصف وی شهود خود را معرفی ننموده است و به صرف استشهادیه پیوست اظهارات و ادعای ایشان نمی تواند مقرون به صحت و ادله اثباتی باشد فلذا به استناد ماده 358 قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته حکم به رد دعوای خواهان بدوی صادر و اعلام می گردد . رأی صادره حضوری و قطعی است .
شعبه 16 دادگاه تجدیدنظر استان تهران - مستشاران
سیدفرخ مرتضوی - مجتبی شفیعی
اگر تجربهای در تفسیر یا اجرای این قانون دارید، دیدگاه حرفهای خود را در گفتمان منتشر کنید.